Pagina's

woensdag 17 augustus 2011

Woordverificaties.

Woordverificaties, we komen ze allemaal wel tegen. Als we een nieuw e-mailadres aanmaken, als we een facebookaccount maken, enzovoort.

Ik volg veel blogs, ze schrijven niet allemaal elke dag, maar toch ik reageer meestal (echt bijna altijd) op blogjes. Er waren, ja met nadruk op waren, een aantal blogs die bij het reageren ook woordverificaties aan hadden staan, dus nadat ik een reactie had getypt en wilde plaatsen moest ik nog even een woordverificatie invoeren.

Ik ben slechtziend, zoals de meesten al weten (weet je dit nog niet kijk dan bij de pagina LOA bovenaan op deze blog). Die woordverificaties zijn niet altijd even makkelijk te lezen en niet altijd erg duidelijk. Het gaat dan zo: Is dit een o of een a? Een e of een a? En zo zijn er nog wel een aantal letters, vooral als ze aan elkaar geschreven staan. Dus ik ben blij dat alle blogs die ik volg nu geen woordverificaties meer hebben bij het reageren.

Voor e-mailadressen en accounts vind ik het iets anders, want dan is het iets nieuws wat je aanmaakt, maar bij reacties vind ik het soms toch een beetje onnodig. Ik heb zelf de woordverificatie ook uitstaan en daar heb ik nog nooit last van gehad. Blinden kunnen nu ook makkelijker reageren, er zijn wel die plaatjes van een rolstoel naast het vakje van de woordverificatie en als je daarop klikt krijg je een code te horen van cijfers met op de achtergrond een of ander vaag gesprek of vaag geruis. Deze vind ik niet altijd duidelijk te verstaan en op mijn laptop doet die het opeens niet meer.

Er zijn misschien nog wel een paar blogs die ik volg die wel woordverificaties hebben, maar die schrijven op het moment geen blogjes dan. Dan is dit een boodschap voor de mensen die woordverificatie nog wel aan hebben staan.

4 opmerkingen:

  1. Ja, ik dacht al dat jij geen woordverificatie had! Zelf ben ik niet slechtziend, maar ik vind het toch irritant, omdat het steeds zo'n gedoe is. Maar het is bedoeld tegen spam, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben niet slechtziend maar ik kan die woordverificaties ook vaak niet goed lezen, ze zijn vaak heel vaag :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind woordverificatie ook ontzettend vervelend en dan ben ik geeneens slechtziend. Waarschijnlijk is het bedoeld tegen spam, maar ik heb daar op mijn blog geen last van. Akismet houdt dat keurig tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja vertel mij wat! Ik haat die dingen ook zo. Ik ben zelf blind en ben blij dat je op je blog kan kiezen om het uit te zetten. Die audiodingen zijn inderdaad heel lastig te verstaan. Soms wel en soms niet. Soms moet ik het ook even herhalen.

    Meestal lukt het me toch wel heel goed, maar dan moet ik me wel concentreren, de cijfers apart in een document zetten en later naar het veld zoeken. Dus... best irritant :P

    Blogger.com is sowieso erg duidelijk voor mensen met een visuele beperking

    xx

    BeantwoordenVerwijderen