Pagina's

woensdag 17 augustus 2011

Fantasy

Fantasy is een van mijn lievelingsgenre's. Het is heerlijk om zelf te fantaseren over werelden die niet bestaan met wezens die niet bestaan (of misschien toch wel? Op IJsland misschien?) Nog nooit zelf een fantasywezen bedacht? Dan moet je dat toch echt eens gaan doen.

Waarom ik Fantasy leuk vind.
Het bestaat niet, dus kan het niet waargebeurd zijn en niet lijken op een waargebeurd iets. Ok, het kan wel op iets waargebeurds lijken, maar dan met andere wezens. Je kunt soms zelf bedenken hoe ze eruit zien, de fantasywezens. Als je ze zelf bedenkt kun je ze helemaal zelf ontwerpen. Ik heb 2 verhalen waaraan ik werk die fantasy zijn, eentje met elven, mensen en dwergen. Deze wezens kent iedereen al en die zijn dus eigenlijk overgenomen, maar ze komen in bijna alle fantasyverhalen wel voor. Het andere verhaal is met elfjes en andere wezens die ik zelf aan het bedenken ben. Over dat wezen later meer, want het is nu nog in ontwerp zegmaar.

Het tweede punt is de fantasyfilms. Ze zijn gemaakt met veel special effects, poppen, en aparte decors. Ok dit heb ik dus uit de 'inside the labyrint, the making off' van Labyrinth. Je weet wel, die film met David Bowie. Als je die film nog niet kent raad ik hem aan, het is een erg mooie film. Als je een eerste keer naar de film kijkt dan denk je er niet echt over na, dan kijk je gewoon en leef je mee met de hoofdpersoon. (Ok, dat doe ik tenminste). De tweede keer dat ik een film zie begin ik soms meer na te denken over, zij acteert, dat doet ze erg goed, ze praat eigenlijk tegen poppen. Dat soort dingen zie je dan terug in The making off.

Misschien binnenkort een stukje van mijn fantasyverhaal op mijn blog. Ik zal misschien ook uitleggen hoe het fantasywezen eruitziet (in mijn verbeelding dan) en wat het allemaal kan.

3 opmerkingen:

  1. Leuk dat je van fantasy houdt, ik zelf niet zo. Tenzij Harry Potter onder fantasy valt (vast wel). Maar ik houd meer van realisme, qua genre. Of magischrealisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik houd zelf ook van Fantasy, met elfjes en al :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me leuk om over jouw fantasy te lezen. :)

    BeantwoordenVerwijderen