Pagina's

vrijdag 19 augustus 2011

Het grote nadeel van naast een boerderij wonen.

We wonen eigenlijk niet helemaal naast een boerderij, hij zit acher ons. We wonen bij een hoek en wij wonen dus aan deze kant van de hoek en de boerderij staat aan de andere kant van de hoek, dus hij is achter ons met een weiland ertussen. Het is opzich wel een mooi uitzicht hoor, maar er zijn nadelen.

Na het kuilen. Ok, even voor de mensen die niet weten wat kuilen is een uitleg. Gras in weilanden wordt gemaaid, dit blijft drogen en na 1 of soms 2 dagen wordt het allemaal opgehaald en op een grote berg gegooid, nouja met trekkers en grote wagens erachter. Oover die berg met gras ruidt dan een shovel even heen en weer zodat het goed glad is, aan het einde van de dag als al het gras erop ligt wordt er een zeil overheen gelegd en daaroverheen zandzakken of autobanden. Dit gras wordt het volgende seizoen of in de winter gevoerd aan de koeien, dan is het een beetje vochtig gebleven en er zaten al die tijd bacteriën in, waardoor het een beetje zuur is geworden.

Na het kuilen doen sommige boeren weer mest op het land, met van die moderne giertanken die met streepjes door de grond trekken en daarmee mest in de grond spuiten. Dit stinkt erg en daarvan hebben de omwonende mensen wel eens last.
Dit is er dus gebeurd bij onze buren. Ik rook vandaag de mestlucht. Yippie, NOT dus. Mijn raam heeft deh ele dag dichtgezeten, op een moment na dat de kat erdoor wilde (naar binnen). Het waaide ook erg hard, dus dit was de grootste reden dat mijn raam dichtzat.

3 opmerkingen:

  1. Ja, ik woon in een omgeving waar ook een aantal boeren is en de lucht is inderdaad minder haha :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik woon wel gewoon in een dorp, maar als ik naar school moet rijd ik wel langs veel boerderijen en dan ruik je dat ook wel :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HelpMeUitDeNood20 mei 2012 om 19:10

    Ik moet een paper schrijven over de negatieve externe effecten van een boerderij en de oplossingen ervoor -->
    iemand een paar tips want ik zit vast

    BeantwoordenVerwijderen