Pagina's

dinsdag 1 november 2011

Keuzes

Ik keek gisteren naar tijd voor max, een tv-programma waar mensen te gast zijn en iets vertellen. Deze keer was er een schrijfster, Tessa de Loo, en degene die vorige week donderdag te gast was stelde haar een vraag. Voor welke film zij een boek zou willen schrijven.

Haar antwoord was voor een film (ik weet de titel niet meer) waarin een verhaal te zienw as over twee mensen, maar dit werd drie keer gefilmd, elke keer na een andere keuze. Dus eigenlijk krijg je te zien hoe het zou zijn afgelopen als ze een andere keuze hadden gemaakt. Dus dan zou ze een boek willen schrijven waarin het verhaal op drie manieren kan eindeigen bijvoorbeeld. Dit vond ik zo een mooi idee. Iedereen moet wel keuzes maken, maar wat als je toen toch voor die andere leuke opleiding had gekozen? Wat zou er nu dan zijn gebeurd? Dus je zou een verhaal kunnen schrijven op drie manieren.

Als ik een verhaal bedenk probeer ik ook te bedenken hoe het kan lopen en hoe het kan eindigen, maar in dat verhaal moet je ook kiezen. Ik krijg tijdens het schrijven vaak nog nieuwe ideeën en dan zou ik dingen heel anders kunnen laten lopen. Maar je zou dus ook het verhaal drie keer kunnen schrijven, een keer met de eerste manier, een keer met de nieuwbedachte manier en een keer met nog een heel andere manier.
Bijvoorbeeld:
1. Lotte gaat winkelen en komt in heel veel winkels, ze koopt niks, want ze denkt: ik kan het geld nog wel gebruiken voor iets leukers.
2. Lotte gaat winkelen, komt in een paar winkels en koopt alles wat ze ziet en echt leuk vindt. Ze denkt niet na over het geld dat ze wel of niet heeft.
3. Lotte gaat winkelen, komt naar vriendin tegen halverwege de winkelstraat en gaat met haar verder winkelen, ze kopen een paar dingen eng aan daarna op een terrasje zitten.

Je kunt het voorbeeld nog uitgebreider maken, maar dit is even kort samengevat. Je zou dus een verhaal kunnen schrijven over een persoon die ergens voor moet kiezen, bijvoorbeeld de opleiding (een bekende en grote en belangrijke keuze). Je schrijft dat die persoon kiest voor de havo na het vmbo, je schrijft een andere versie waarin deze persoon voor een opleiding kiest en je schrijft nog een andere versie waarin deze persoon voor een heel andere opleiding kiest. Hoe zou het aflopen met de persoon in elke versie?

Zo kun je nog wel meer voorbeelden bedenken natuurlijk, maar ik denk dat ik genoeg heb uitgelegd. Het idee spreekt mij heel erg aan, om zo een verhaal te schrijven. Misschien ga ik het wel eens proberen, 3 versies van een keuze van een persoon.

5 opmerkingen:

  1. Was dat Lola Rennt (de film)? Want dat vond ik echt een stomme film :P Ik bedoel, het principe is op zich wel interessant, maar ik vond hem niet goed uitgewerkt.

    Lijkt me inderdaad ook wel leuk om zo een verhaal te schrijven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt inderdaad interessant en je kunt er ook heel veel verrassingen inzetten enzo.

    Ik ken wel een film waarin iemand wordt getroffen door een vloek en steeds dezelfde dag 10 jaar lang beleefd. Na een tijdje weet hij dat hij een leuke vrouw tegenkomt en weet hij precies hoe hij haar moet versieren enzo. Die film is ook wel grappig

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n boek, lover of loser gaat daar oook over. Dan kan je kiezen hoe het afloopt enzo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ^ Ja, dat zijn boeken van Carry Slee. Op zich vind ik het wel leuk als je een eigen einde kan kiezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Het rijk van de wolf" van Marian van der Heiden is ook een beetje gebasseerd op zo'n idee. Het verhaal begint drie keer opnieuw en door gemaakte keuzes gaat het telkens een totaal andere kant op. Het is intrigerend om over na te denken..

    BeantwoordenVerwijderen