Pagina's

maandag 29 augustus 2011

Stiltecoupe's

Stiltecoupe's, wie kent het niet? In de trein heb je van die wagons met stukken waar het stil moet zijn. Afgelopen vrijdag zaten mijn vriendin en ik in een stiltecoupe (vanaf Zwolle). Je verwacht dan toch dat het stil is? Mijn ervaringen zijn anders.

Vorig jaar, mei.
We zaten in een stiltecoupe en er zaten overal mensen te bellen. Ik werd gebeld en drukte weg en sms'te dat ik in een stiltecoupe zat. Mijn moeder zei toen: iedereen zit te bellen. Dus toen kon ik ook wel bellen. Later kwamen er kinderen bij zitten (ja, met hun ouders) en die kinderen maakten toch een geluid. De conducteur heeft ze uit de coupe gezet omdat ze teveel geluid maakten.

Afgelopen vrijdag.
We zaten in een stuk met 4 stoelen, 2 tegenover de andere 2. daarnaast was dus ook zo een stukje met 4 stoelen. Wij zaten rechts van het gangpad en links tegenover ons (dus schuin zegmaar) zaten 2 buitenlanders een heel gesprek te voeren in het Frans. Dus we konden het niet verstaan, maar het was wel heel hard.

Heb jij ook ervaring met stiltecoupe's?

4 opmerkingen:

  1. Ja, het gebeurt inderdaad dat mensen gaan praten of bellen. Eigenlijk zou je ze er op moeten wijzen, maar ja, dat moet je wel durven! (durf ik dus niet)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er echt een hekel aan als mensen in een stiltecoupé niet stil zijn. Doorgaans kies ik er bewust voor om in een stiltecoupé te gaan zitten, maar soms kun je nog beter in een gewone coupé zitten. Overigens doe ik niet moeilijk als iemand eventjes kort en rustig belt.

    Een keer werd ik door een conducteur erop aangesproken dat ik belde in de stiltecoupé, maar ik had op dat moment de hele coupé voor mij alleen. Toen mocht het wel van de conducteur. Anders had ik het ook niet gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zit bijna nooit in een stilte coupe, dus ik heb er geen ervaringen mee :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga er eigenlijk nooit in zitten. Juist omdat ik altijd wel bel in de trein of wat anders doe wat evt. geluid kan maken. De laatste keer dat ik er in zat was er ook veel geluid, maar dat was omdat de trein bom vol zat. Iedereen stond in het gangpad enzo... dus dan is het niet zo erg (vind ik persoonlijk) je gaat dan toch niet meer rustig zitten werken of whatever als er mensen half tegen je aan staan.
    Maar op zich vind ik dat je er mensen best op kan wijzen... ik zie vaak mensen ook expres niet in die coupe gaan dus er zijn wel genoeg mensen die er op letten.

    BeantwoordenVerwijderen