Pagina's

zaterdag 31 december 2011

Het afgelopen jaar

De tijd is gevlogen het afgelopen jaar, zo dacht ik in de afgelopen maanden niet meer steeds: het is de zoveelste maand van het jaar, wat ik de eerste vijf maanden wel dacht. Ik denk dan bijvoorbeeld in april: het is de vierde maand van het jaar. Dat soort dingen dacht ik niet meer na mei. Maar ik zal ook even wat hoogtepuntjes van het afgelopen jaar opschrijven.

Bloggen
In januari maakte ik deze blog, maar in februari begon ik pas echt met bloggen. Ik had eerst een blog bij web-log.nl, maar daar veranderde het uiterlijk en de instellingen voor de derde keer. Dat was genoeg reden om over te stappen. Ik schreef eerst 1 keer in de week, toen een tijdje niet veel en daarna schreef ik steeds meer, maar dat kwam ook doordat ik andere blogs ging volgen en lezen. Ik reageer actief bij de blogs die ik echt volg en soms reageer ik bij iemand die ik toevallig ontdek en eens bekijk.

Liefde
Ik had op 21 mei een jaar een relatie met mijn lieve vriend. 21 November dus anderhalf jaar. Hij is erg ziek geweest en dat was niet fijn, want ik heb hem daardoor neit veel gezien. Gelukkig gaat het de goede kant op en zie ik hem nu ook weer wat vaker.



School
Wat is er eigenlijk veel gebeurd rondom school, eerst had ik het druk met het leren voor examens, laatste cijfers ophalen, een sectorwerkstuk maken (waar ik een goed voor kreeg) een opleiding kiezen (wat ik al had gedaan het jaar ervoor eigenlijk), aanmelden voor de opleiding, boeken regelen voor de opleidiing, examens maken... Ik ben natuurlijk geslaagd en heb een mooi VMBO-TL diploma met een 9 voor wiskunde, een 8 voor biologie en voor de volgende vakkeen allemaal een 7: maatschappijleer, aardrijkskunde, Engels, Nederlands, Duits. Ik startte eind augustus met de opleiding activiteitenbegeleiding natuur & welzijn. Ik had er zin in en dacht toen nog dat ik gewoon vier jaar aan die opleiding zou besteden. Tijden veranderden. Ik merkte dat ik veel dingen niet goed kon doordat ik het niet goed kon zien. Ik besloot te stoppen met de opleiding en ging op zoek naar iets anders. Ik denk nu wel iets te hebben gevonden, maar wil HBO gaan doen. Daarvoor moet ik de 21+ toelatingstoetsen maken, daarvoor heb ik me aangemeld deze maand. Ik wil de opleiding communicatie gaan doen op de NHL (noordelijke hogeschool Leeuwarden).

Doelen
Iedereen stelt doelen, of ze nou voor het leven zijn of voor kortere termijn. Ik maakte een 101 lijst, met allemaal dingen, maar die mag ik ook over tien jaar afmaken. Ik ben van plan om deze lijst straks even aan te passen, want er staan dingen op die ik niet meer van plan ben. De tango leren bijvoorbeeld, dat was in de zomer wel iets wat me leuk leek, maar na het zoeken van leuke tangocursussen en andere dansscholen vond ik het toch minder leuk worden. De lijst wordt dus bijgewerkt.

Talen
Ik heb geen talenknobbel, maar toch vind ik dat ik wat meer talen moet kennen en kunnen. Engels was nie tmijn sterkste taal en daar heb ik de afgelopen maand zeer veel aan gedaan, vooral omdat ik binnenkort de 21+toets heb waarin ik Engelse tekstverklaring moet maken (en Nederlandse, maar dat vind ik stukken makkelijker). Ook Frans was een taal waar ik wat aan wilde doen, ik heb familie in Frankrijk wonen waar wij wel eens op vakantie gingen. Toevallig hadden we nog een NHA cursus van Frans staan en daar ben ik mee begonnen in mijn vrije tijd in de zomer, maar na 2 lessen ben ik weer gestopt, ik ga dit toch maar eens oppakken binnenkort. Duits vond ik makkelijker op school en ik heb het idee dat ik neit zoveel Duits nodig heb inv ergelijking met Engels. Ik begon trouwens ook met postcrossing dit jaar, om meer met Engels bezig te zijn en ik ontdekte penpal gate, een internationale site waar mensen uit allerlei landen op gaan om elkaar berichtjes te schrijven, nieuwe talen te leren en te chatten. Ohja, ik nam ook het voornemen om een Engels boek te gaan lezen, dit is nog niet gebeurd, maar ik heb wel 2 Engelse boeken waar ik in ga beginnen. En ik keek meer Engelse films in het afgelopen jaar!

Wonen
Ons huis werd verbouwd in de maand mei, waardoor ik een groter kamer kreeg (niet veel groter, maar meer ruimte om rechtop te staan). In Grave verhuisde ik van het ene buitenhuis van Visio naar het andere buitenhuis, wat zelfstandiger is en waar je meer alleen doet. Een hele vooruitgang, hier voel ik me stukken zelfstandiger. In het eerste buitenhuis hielp de begeleiding nog erg veel, bijvoorbeeld met koken en schoonmaken. In dit huis is dat niet zo, je kookt alleen en af en toe eet de leiding mee, ook schoonmaken controleren ze niet echt.


Dieren
Ik kocht eind september 2 goudvissen. Eerst wilde ik tamme ratjes of muizen nemen, maar die houden mij waarschijnlijk meer wakker 's nachts en hebben veel meer eten nodig (en zaagsel enzovoort). Toen heb ik nog over veel meer dieren gedacht, maar ik kwam tot de conclusie dat goudvissen het makkelijkst te houden waren. Dus ik ging naar de dierenwinkel en kocht een rechthoekig aquarium, kleine steentejs voor op de bodem, plantjes en 2 goudvissen. Later heb ik ook nog een schepnetje, schuurspons, algenspons, pomp met filter en versieringen gekocht. Mijn konijn, dat nog bij mijn ouders thuis woonde is overleden in november. Hij had een of andere konijnenziekte en toen hebben we ervoor gekozen dat het beter was als hij dood zou zijn.

 En verder
Werd ik dit jaar 20 jaar, ging ik op vakantie in Zuid-Limburg zonder mijnouders, maar wel met vrienden van mijn ouders. Bleef ik met een vriendin alleen thuis, zodat mijn ouders ook een weekje op vakantie konden en begonnen andere vriendinnen van mij ook te bloggen. Met mijn vriendin verfde ik mijn haar rood in september, waar ik al eerder een blogje over schreef waar een foto in zit. 11 December had ik met een aantal vriendinnen een sinterkerst feestje, we hadden lootjes getrokken en we zouden dus surprises krijgen, dit was ook erg leuk. Ik heb een theedoos gekregen met een foto van mij en mijn vriendje. Afgelopen zomer hadden we ook een gala op school, was heel leuk en daarvoor kocht ik speciaal deze zwarte jurk:


Goed uiteinde en een Happy New Year!

8 opmerkingen:

  1. Jij ook een knallend uiteinde en goed 2012

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij hebt volgens mij ook een superjaar gehad!! Hopelijk wordt 2012 nog zo'n jaar of misschien iets beter :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wens je ook een gelukkig 2012 toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat een goed jaar! Alvast een gelukkig nieuw jaar en ik hoop dat 2012 nog beter word voor je! :3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meis, een jaar met veel hoogtepunten maar ook met minder leuke dingen! Je moet weten dat ik er voor je ben!!

    Ga zo door in 2012 dan kom je er wel!!

    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk en lekker overzichtelijk geschreven zo :)

    Hele leuke jurk trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen