Pagina's

donderdag 27 oktober 2011

Dislike-button op facebook?

De Like-button, of in het Nederlands de 'vind ik leuk'-knop op facebook. Voor de mensen die hem niet kennen, ik weet dat ik lezers heb die geen facebook hebben: Je kunt op facebook bij alles (foto's, statussen, berichtjes, links, video's enzovoort). Dus je ziet een foto van iemand die cupcakes heeft gebakken en die er dus een foto van op facebook heeft gezet en dat vind je leuk, dan klik je op de vind ik leuk-knop. Je ziet dat iemand schreef: vandaag naar de film Jane Eyre geweest. Vind ik leuk! Dat soort dingen dus.

Wat mijn punt is, er zijn mensen die vragen om een dislike/vind ik niet leuk-knop. Dat zou dan toch juist voor negativiteit zorgen? Bij de vind ik leuk-knop krijg ik het idee van positiviteit en daardoor zijn mensen blij dat ze een reactie krijgen. Bijvoorbeeld ik schrijf op facebook dat ik vrolijk ben en er reageren mensen op door op de vind ik leuk-knop te drukken, dan zou ik positieve energie krijgen door het idee dat mensen dat leuk vinden. Als er een dislike knop zou komen, dan zou je bij berichten als: 'ik zit niet zo lekker in mijn vel' krijgen dat mensen op de dislike-knop drukken, maar dan zou je zelf toch alleen maar negatiever gaan denken, zou ik tenminste denken. Het zou wel kunnen bij berichten als: Amy Winehouse is overleden. Dan zou je dus op vind ik niet leuk/dislike kunnen klikken.
Als de dislike-knop er zou komen, dan zou hij bij alles komen en dan zou ik zeggen dat hij er niet moet komen. De like-knop zorgt naar mijn idee wel voor positiviteit en het is een uitkomst als je geen zin hebt om en reactie te schrijven.

Vind jij dat de like/vind ik leuk-knop voor positiviteit zorgt?

5 opmerkingen:

  1. Nou, ik heb zelf geen facebook maar ik ben het wel met je eens. Voor Amy Winehouse was er volgens mij het plan om een respect button aan te vragen, maar volgens mij is dat niet gelukt. Trouwens, stond dat aquarium aan de rechterkant er altijd al? Valt me nu pas op :P *voert de visjes*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar heb je wel gelijk in ja! Had ik nog niet over nagedacht, dus bedankt voor het inzicht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zelf geen Facebook maar wel een mening over die knop. Ik zie heel veel artiesten op Twitter die bijna smeken dat je ze moet liken op Facebook. Dat vind ik dan weer triest. Je gaat er niet om vragen of iemand je leuk vind. Dat is gedwongen.

    Aan de ene kant ben ik wel voor een dislike button omdat je niet alles leuk vind. Ik vind dat je dat ook mag uiten. Op een artikel kun je tenslotte ook negatieve berichten krijgen. Aan de andere kant denk ik ook, ja, als je het niet leuk vind kun je ook gewoon niet klikken op een knop.

    Ik las trouwens ook dat ze een Listen, watch en readbutton wilden maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb zelf geen facebook, maar denk dat de "respect" op hyves (wat ik wel had, hoe erg...) ongeveer op hetzelfde neer komt. Zelf vond ik die knop nou niet zo geweldig, iedereen respecteerde toch maar alles van iedereen, er zat niet echt een idee achter. (in mijn ogen dan.)
    Ik denk zeker niet dat er een dislike knop moet komen, omdat er altijd van die vervelende mensen zijn die dan foto's van iemand gaan disliken (dat is wat, makkelijker, dan zeggen dat je ze lelijk vind.) en dan kan die persoon van wie die foto's zijn zich weer teleurgesteld gaan voelen. Ik denk dus inderdaad dat het voor veel negativiteit gaat zorgen..

    BeantwoordenVerwijderen